Виконання наукових досліджень та розробок
На базі НДІ НУФВСУ виконуються фундаментальні та прикладні наукові дослідження і розробки, керівниками яких є провідні науковці інституту.
Виконання наукових досліджень та розробок на 2019 рік
Фундаментальні теми
1. Назва теми: «Історичні та організаційно-методичні засади формування гендерного підходу у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді» (Керівник теми: д.фіз вих, проф. Круцевич Тетяна Юріївна, № державної реєстрації 0117U002386).
Мета: полягає в розробці та обґрунтуванні концептуальних та теоретико-методичних засад гендерного підходу до формування фізичної культури особистості та критеріїв його оцінки у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді для підвищення їх фізичного і духовного здоров'я, що є необхідною умовою збереження генофонду України.
Завдання:
- Проаналізувати стан досліджуваної проблеми, узагальнити вітчизняний і світовий досвід з проблеми гендерної диференціації у процесі фізичного виховання дітей, підлітків і молоді;
- Провести ретроспективний аналіз передумов розвитку знань про гендерний підхід у процесі фізичного виховання різних груп населення;
- Визначити вікові особливості мотивів, інтересів, потреб та ціннісних орієнтацій у сфері фізичної культури і спорту школярів і студентів різної статі;
- Дослідити взаємозв’язок між потребово-мотиваційною сферою та психологічною статтю (фемінність, маскулінність і андрогінність) дітей та молоді;
- Визначити критерії сформованості індивідуальної фізичної культури юнаків і дівчат;
- Розробити нормативи фізичної підготовленості і рухової активності дітей і підлітків різної статі;
- Розробити концептуальні підходи до реалізації гендерної диференціації організаційнометодичних умов фізичного виховання дітей, підлітків і молоді.
Виконавці теми: доктори наук – 2; кандидати наук – 2; молодших наукових співробітників – 1.
2. Назва теми: «Структура та зміст етапу безпосередньої підготовки спортсменів до головних змагань року (Олімпійських ігор, чемпіонатів світу)» (Керівник теми: д.пед.н., проф. Платонов Володимир Миколайович, № державної реєстрації 0117U002387).
Мета: удосконалення системи підготовки спортсменів до головних змагань року (Олімпійських ігор, чемпіонатів світу) на основі формування структури і змісту етапу безпосередньої підготовки.
Завдання:
- Проаналізувати сучасний стан та ефективність безпосередньої підготовки спортсменів до головних змагань року (Олімпійських ігор, чемпіонатів світу).
- Визначити структуру і зміст етапу безпосередньої підготовки спортсменів, що сприятиме досягненню найвищих результатів у головних змаганнях року.
- Проаналізувати системи безпосередньої підготовки збірних команд різних країн до Олімпійських ігор і чемпіонатів світу.
- Обґрунтувати напрями підготовки спортсменів до головних змагань на заключному передзмагальному етапі.
- Сформувати моделі безпосередньої підготовки до Олімпійських ігор, чемпіонатів світу, реалізація яких сприятиме виходу на найвищий рівень готовності на час їх проведення.
Виконавці теми: доктори наук – 3; кандидати наук – 3; молодших наукових співробітників – 2.
3. Назва теми: «Реалізація національної ідеї становлення громадянина-патріота України через ціннісний потенціал олімпізму» (Керівник теми: к.фіз вих, доц. Єрмолова Валентина Михайлівна № державної реєстрації 0117U002384).
Мета: полягає у розробці теоретичних основ змісту та практичних шляхів організації процесу становлення громадянинапатріота України, використовуючи ціннісний потенціал олімпізму в системі національної освіти.
- Дослідити стан питання громадянсько-патріотичного виховання дітей та молоді через ціннісний потенціал олімпізму шляхом аналізу літературних джерел;
- Розробити модель громадянсько-патріотичного виховання дітей та молоді України засобами олімпійської освіти та експериментально перевірити її ефективність;
- Визначити комплекс організаційно-педагогічних умов, спрямованих на формування громадянсько-патріотичних ціннісних орієнтацій у дітей та молоді України засобами олімпійської освіти;
- Розробити навчально-методичний супровід впровадження олімпійської освіти для виховання громадянина-патріота України (для педагогічних працівників закладів освіти різних рівнів акредитації).
Виконавці теми: доктори наук – 2; кандидати наук – 2; молодших наукових співробітників – 5.
4. Назва теми: «Молекулярно-генетичні особливості адаптації серцево-судинної системи до інтенсивних фізичних навантажень» (Керівник теми: д.біол.н., доц. Дроздовська Світлана Богданівна, № державної реєстрації 0117U002383).
Мета: дослідити роль поліморфізмів генів та некодуючих РНК в молекулярно-генетичних механізмах адаптаційних та патологічних процесів у міокарді при тривалих інтенсивних фізичних навантаженнях.
- Встановити роль довгих некодуючих РНК, які приймають участь у процесах адаптації міокарду до фізичних навантажень і є індикаторами інтенсивності перебігу адаптаційних процесів у міокарді;
- Дослідити вплив поліморфізмів генів на адаптаційні процеси у міокарді; провести пошук асоціацій між функціональними показниками стану серця 1 та поліморфізмами генів; розширити перелік поліморфізмів генів, які сприяють розвитку патологічних станів ССС у відповідь на систематичні фізичні навантаження досліджуючи частоту поліморфізмів у спортсменів з різними типами та формами гіпертрофії міокарду;
- В експерименті на тваринах дослідити молекулярні механізми впливу інтенсивних фізичних навантажень аеробного характеру на міокард шляхом оцінювання рівня експресії генів днкРНК.
Виконавці теми: доктори наук – 2; кандидати наук – 1; молодших наукових співробітників – 2.
Прикладні теми
Назва теми: «Технологія проектування інформаційного середовища закладу вищої освіти з фізичної культури і спорту» (Керівник теми: д.фіз вих, проф. Шинкарук Оксана Анатоліївна, № державної реєстрації 0119U000308).
Мета: обґрунтування та розробка технології проектування інформаційного середовища закладу вищої освіти з фізичної культури і спорту.
Завдання:
- Дослідити досвід та напрацювання вітчизняних та зарубіжних учених щодо інформаційного середовища, хмарних технологій і навчання на основі інтернет-технологій та визначити перспективні напрямки їх застосування в освітньому середовищі закладів вищої освіти з фізичної культури і спорту.
- Визначити умови застосування навчання на основі інтернет-технологій, обґрунтувати і виявити переваги його впровадження у професійній підготовці фахівців у фізичній культурі і спорті.
- Обґрунтувати уніфіковану технологію проектування інформаційного середовища закладу вищої освіти з фізичної культури і спорту.
- Розробити алгоритм впровадження інформаційного середовища закладу вищої освіти з фізичної культури і спорту та застосування навчання на основі інтернет-технологій в освітньому процесі.
Виконавці теми: доктори наук – 2; кандидати наук – 4; молодших наукових співробітників – 2.
Назва теми: «Технологія оцінки ризику травматизму спортсменів за електронейроміографічними і психофізіологічними показниками» (Керівник теми: к.біол.н., с.н.с.. Федорчук Світлана Володимирівна, № державної реєстрації 0119U000307).
Мета: обґрунтувати і розробити технологію оцінки ризику травматизму спортсменів, критерії оцінки функціонального стану нервової і м’язової систем, психофізіологічного стану з урахуванням рівня фізичної працездатності і характеру спортивної діяльності.
Завдання:
- Обґрунтувати та розробити алгоритм оцінки функціонального стану нервової і м’язової систем спортсменів із застосуванням сучасних діагностичних методів електронейроміографії та психофізіології.
- Визначити сутність і діапазон змін функціонального стану нервової і м’язової систем спортсменів на різних етапах спортивної підготовки з урахуванням рівня фізичної працездатності і виду спорту.
- Визначити критерії оцінки функціонального стану нервової і м’язової систем, психофізіологічного стану спортсменів в різних видах спорту.
- Створити технологію прогнозування ризику травматизму спортсменів, що включатиме організаційно-методичні складові, інформативні методики та шкали оцінки функціонального стану нервової і м’язової систем, психофізіологічного стану.
- Розробити науково обґрунтовані рекомендації і пропозиції щодо корекції тренувального процесу та змагальної діяльності кваліфікованих спортсменів, що дозволить знизити рівень травматизму спортсменів.
Виконавці теми: доктори наук – 1; кандидати наук – 3; молодших наукових співробітників – 3.
Виконання наукових досліджень та розробок на 2018 рік.
Фундаментальні теми
1. Назва теми: «Структура та зміст етапу безпосередньої підготовки спортсменів до головних змагань року (Олімпійських ігор, чемпіонатів світу)» (Керівник теми: д.пед.н., проф. Платонов Володимир Миколайович, № державної реєстрації 0117U002387).
Мета: удосконалення системи підготовки спортсменів до головних змагань року (Олімпійських ігор, чемпіонатів світу) на основі формування структури і змісту етапу безпосередньої підготовки.
Завдання:
- Провести аналіз історичних та сучасних теоретичних напрацювань і практичного досвіду провідних спортивних країн, найсильніших спортсменів у різних видах спорту щодо побудови етапу безпосередньої підготовки.
- Проаналізувати сучасний стан та ефективність безпосередньої підготовки спортсменів до головних змагань року (Олімпійських ігор, чемпіонатів світу).
- Визначити структуру і зміст етапу безпосередньої підготовки спортсменів, що сприятиме досягненню найвищих результатів у головних змаганнях року.
Виконавці теми:
доктори наук – 2; кандидати наук – 1; молоді вчені – 2; допоміжний персонал – 1.
2. Назва теми: «Історичні та організаційно-методичні засади формування гендерного підходу у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді» (Керівник теми: д.фіз вих, проф. Круцевич Тетяна Юріївна, № державної реєстрації 0117U002386).
Мета: теоретично обґрунтувати дефініції гендеру, визначити проблемне поле гендерного підходу у системі фізичного виховання різних груп населення і дослідити особливості мотивації школярів 5-11 класів до занять фізичною культурою у віковому та статевому аспекті для поглибленого вивчення факторів, що впливають на формування потребово-мотиваційної сфери юнаків і дівчат.
Завдання:
- Проаналізувати стан досліджуваної проблеми за даними літературних джерел. Теоретично обґрунтувати дефініції гендеру.
- Визначити проблемне поле гендерного підходу у фізичному вихованні.
- Дослідити динаміку мотивації до занять фізичною культурою школярів у віковому і статевому аспекті.
Виконавці теми:
доктори наук – 2; кандидати наук – 3, молоді вчені – 1.
3. Назва теми: «Реалізація національної ідеї становлення громадянина-патріота України через ціннісний потенціал олімпізму» (Керівник теми: к.фіз вих, доц. Єрмолова Валентина Михайлівна № державної реєстрації 0117U002384).
Мета: полягає у розробці теоретичних основ змісту та практичних шляхів організації процесу становлення громадянина-патріота України, використовуючи ціннісний потенціал олімпізму в системі національної освіти.
Завдання:
- Дослідити та узагальнити стан вітчизняного і світового громадянсько-патріотичного виховання дітей та молоді через ціннісний потенціал олімпізму.
Виконавці теми:
кандидати наук – 2; молоді вчені – 1.
4. Назва теми: «Молекулярно-генетичні особливості адаптації серцево-судинної системи до інтенсивних фізичних навантажень» (Керівник теми: д.біол.н., доц. Дроздовська Світлана Богданівна, № державної реєстрації 0117U002383).
Мета: дослідити роль поліморфізмів генів та некодуючих РНК в молекулярно-генетичних механізмах адаптаційних та патологічних процесів у міокарді при тривалих інтенсивних фізичних навантаженнях.
Завдання:
- Встановити нкРНК, які приймають участь у процесах адаптації міокарду до фізичних навантажень і є індикаторами інтенсивності патологічних процесів у міокарді; досліджуючи зміни рівня експресії нкРНК у крові спортсменів без та з патологіями серцево-судиної системи (ССС) при тривалих фізичних навантаженнях встановити їх участь у процесах розвитку патологій ССС.
- Дослідити вплив поліморфізмів генів на адаптаційні процеси у міокарді: провести генотипування спортсменів з патологіями міокарду та встановити частоту поліморфізмів генів-кандидатів, встановити чи досліджувані поліморфізми впливають на рівень експресії генів; провести пошук асоціацій між функціональними показниками стану серця та поліморфізмами генів.
- Визначити структуру і зміст етапу безпосередньої підготовки спортсменів, що сприятиме досягненню найвищих результатів у головних змаганнях року.
- В експерименті на тваринах дослідити молекулярні механізми впливу інтенсивних фізичних навантажень аеробного характеру на міокард шляхом оцінювання рівня експресії генів нкРНК.
Виконавці теми:
доктори наук – 3; кандидати наук – 1; молоді вчені – 2.
Прикладні теми
5. Назва теми: «Технологія індивідуалізації тренувального процесу на основі фізіологічних критеріїв» (Керівник теми: д.біол.н., проф. Лисенко Олена Миколаївна, № державної реєстрації 0117U002388).
Мета: обґрунтувати фізіологічні критерії індивідуалізації процесу удосконалення спеціальної витривалості та на цій підставі розробити технологію індивідуалізації тренувального процесу.
Завдання:
- Визначити сутність і діапазон індивідуальних особливостей спортсменів в процесі змагальної діяльності в дисциплінах спорту з переважним проявом витривалості.
- Обґрунтувати та розробити алгоритм оцінки індивідуальної схильності до різних проявів витривалості в спорті і індивідуальні типи реагування кардіореспіраторної системи на фізичні навантаження.
Виконавці теми:
доктори наук – 2; кандидати наук – 5; молоді вчені – 2.
6. Назва теми: «Технологія прогнозування емоційного стресу в умовах напруженої діяльності» (Керівник теми: к.біол.н. Федорчук Світлана Володимирівна, № державної реєстрації 0117U002385).
Мета: обґрунтувати і розробити технологію прогнозування емоційного стресу на різних етапах спортивної підготовки, критерії оцінки індивідуальних відмінностей щодо ступеню схильності до емоційного вигорання спортсменів, стрес-стійкості та стрес-уразливості в конкретних дисциплінах спорту.
Завдання:
- Обґрунтувати підхід до розробки технології прогнозування емоційного стресу та визначення критеріїв оцінки психологічного портрету та функціонального стану спортсменів із застосуванням сучасних діагностичних технологій.
- Визначити критерії оцінки індивідуальних відмінностей щодо ступеню схильності до емоційного вигорання спортсменів, стрес-стійкості та стрес-уразливості в конкретних дисциплінах спорту на різних етапах спортивної підготовки.
Виконавці теми:
доктори наук – 2; кандидати наук – 3; молоді вчені – 3.
Виконання наукових досліджень та розробок на 2017 рік.
Фундаментальні теми
1. Назва теми: «Олімпійська освіта в системі навчально-виховного процесу підростаючого покоління» (Керівник теми: д.п.н., проф. Булатова Марія Михайлівна № державної реєстрації 0115U002373).
Мета: формування системи олімпійської освіти учнівської та студентської молоді та обґрунтуванні шляхів її впровадження у навчально-виховний процес навчальних закладів різних рівнів акредитації.
Завдання:
- Дослідження досягнень українського олімпійського спорту на різних етапах його розвитку та розробка шляхів їх використання в системі виховання дітей та молоді.
- Систематизування напрямів олімпійської освіти та організаційних форм їх реалізації у навчальних закладах різних рівнів акредитації на підставі вивчення світового та вітчизняного досвіду.
- Обґрунтування шляхів вдосконалення впровадження олімпійської освіти та використання сучасних інформаційних технологій з метою максимальної стимуляції пізнавальної активності молоді.
- Розробка для вищих спеціалізованих навчальних закладів І-ІІ та ІІІ-IV рівнів акредитації план-проспект підручника «Історія спортивного та олімпійського руху в Україні» та рекомендування авторського колективу до його написання.
Виконавці теми:
доктори наук – 2; кандидати наук – 3; наукові працівники без ступеня – 6.
2. Назва теми: «Теоретико-методологічні основи розвитку неолімпійського спорту» (Керівник теми: д.екон.вих., проф. Імас Євген Вікторович № державної реєстрації 0115U002372) - комплексна.
Мета: теоретико-методологічне обґрунтування шляхів розвитку неолімпійського спорту в Україні на основі аналізу історії формування та особливостей функціонування у сучасній міжнародній практиці.
Завдання:
- Визначення місця неолімпійського спорту в системі міжнародного спортивного руху.
- Встановлення змісту та співвідношення провідних дефініцій, термінів, визначень категоріального апарату неолімпійського спорту.
- Вивчення передумов становлення та напрямів розвитку неолімпійських видів спорту у світі.
- Дослідження соціально-економічних й організаційно-правових умов функціонування неолімпійського спорту на міжнародному та національному рівнях та визначення ресурсного потенціалу його розвитку.
- Аналіз особливостей розвитку неолімпійських видів спорту в Україні, розробка їхньої класифікації, визначення проблем та шляхів їх вирішення.
- Розробка напрямів удосконалення системи організації та управління неолімпійським спортом в Україні.
Виконавці теми:
доктори наук – 2; кандидати наук – 4; наукові працівники без ступеня – 0.
3. Назва теми: «Реалізація національної ідеї становлення громадянина-патріота України через цінністний потенціал олімпізму» (Керівник теми: к.фіз.вих., доц. Єрмолова Валентина Михайлівна № державної реєстрації 0117U002384) - комплексна.
Мета: розробка теоретичних основ змісту та практичних шляхів організації процесу становлення громадянина-патріота України, використовуючи ціннісний потенціал олімпізму в системі національної освіти.
Завдання:
- дослідити стан питання громадянсько-патріотичного виховання дітей та молоді через ціннісний потенціал олімпізму шляхом аналізу літературних джерел;
- розробити модель громадянсько-патріотичного виховання дітей та молоді України засобами олімпійської освіти та експериментально перевірити її ефективність;
- визначити комплекс організаційно-педагогічних умов, спрямованих на формування громадянсько-патріотичних ціннісних орієнтацій у дітей та молоді України засобами олімпійської освіти;
- розробити навчально-методичний супровід впровадження олімпійської освіти для виховання громадянина-патріота України (для педагогічних працівників закладів освіти різних рівнів акредитації
Виконавці теми:
- доктори наук – 1, кандидати наук –5; молоді вчені до 35 років – 4, з них кандидатів – 1, докторів – 0; наукові працівники без ступеня – 4; інженерно-технічні кадри – 0, допоміжний персонал – 0; докторанти – 0 ; аспіранти – 3; студенти – 0.
4. Назва теми: «Молекулярно-генетичні особливості адаптації серцево-судинної системи до інтенсивних фізичних навантажень» (Керівник теми: д.б.н., доц. Дроздовська Світлана Богданівна № державної реєстрації 0117U002383).
Мета: дослідження ролі мікроРНК в молекулярно-генетичних механізмах адаптаційних та патологічних процесів у міокарді при тривалих інтенсивних фізичних навантаженнях.
Завдання:
- встановити мікроРНК, які приймають участь у процесах адаптації міокарду до фізичних навантажень і є індикаторами інтенсивності патологічних процесів у міокарді; досліджуючи зміни рівня експресії мікроРНК у крові та сечі спортсменів без та з патологіями ССС при тривалих фізичних навантаженнях встановити їх участь у процесах розвитку патологій ССССистематизування напрямів олімпійської освіти та організаційних форм їх реалізації у навчальних закладах різних рівнів акредитації на підставі вивчення світового та вітчизняного досвіду.
- дослідити вплив поліморфізмів генів мікроРНК на адаптаційні процеси у міокарді: провести генотипування спортсменів з патологіями міокарду та встановити частоту поліморфізмів генів-кандидатів, що кодують мікроРНК; встановити чи досліджувані поліморфізми впливають на рівень експресії генів; провести пошук асоціацій між функціональними показниками стану серця та поліморфізмами генів мікроРНК; розширити перелік поліморфізмів генів, які сприяють розвитку патологічних станів ССС у відповідь на систематичні фізичні навантаження досліджуючи частоту поліморфізмів у спортсменів з патологіями міокарду
- в експерименті на тваринах дослідити молекулярні механізми впливу інтенсивних фізичних навантажень аеробного характеру на міокард шляхом оцінювання рівня експресії генів мікроРНК: перевірити існування залежності ступеня гіпертрофії міокарду від рівня експресії генів мікроРНК; шляхом заглушення генів мікроРНК встановити можливість уникнення або зменшення розвитку патологій міокарду.
Виконавці теми:
доктори наук – 4, кандидати наук – 1; молоді вчені до 35 років – 2, з них кандидатів –1, наукові працівники без ступеня – 1
5. Назва теми: «Структура та зміст етапу безпосередньої підготовки спортсменів до головних змагань року (Олімпійських ігор, чемпіонатів світу)» (Керівник теми: Платонов Володимир Миколайович, д-р пед. наук, проф., № державної реєстрації 0117U002387) - комплексна.
Мета: удосконалення системи підготовки спортсменів до головних змагань року (Олімпійських ігор, чемпіонатів світу) на основі формування структури і змісту етапу безпосередньої підготовки.
Завдання:
- Проаналізувати сучасний стан та ефективність безпосередньої підготовки спортсменів до головних змагань року (Олімпійських ігор, чемпіонатів світу).
- Визначити структуру і зміст етапу безпосередньої підготовки спортсменів, що сприятиме досягненню найвищих результатів у головних змаганнях року.
- Проаналізувати системи безпосередньої підготовки збірних команд різних країн до Олімпійських ігор і чемпіонатів світу.
- Обґрунтувати напрями підготовки спортсменів до головних змагань на заключному передзмагальному етапі.
- Сформувати моделі безпосередньої підготовки до Олімпійських ігор, чемпіонатів світу, реалізація яких сприятиме виходу на найвищий рівень готовності на час їх проведення.
Виконавці теми:
доктори наук – 3 кандидати наук – 4; молоді вчені до 35 років – 3, з них кандидатів – 1, наукові працівники без ступеня – 3, докторантів – 1.
6. Назва теми: «Історичні та організаційно-методичні засади формування гендерного підходу у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді» (Керівник теми: Круцевич Тетяна Юріївна, д-р наук з фіз. виховання і спорту, проф. № державної реєстрації 0117U002386) - комплексна.
Мета: розробка та обґрунтування концептуальних та теоретико-методичних засад гендерного підходу до формування фізичної культури особистості та критеріїв її оцінки у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді для підвищення їх фізичного і духовного здоров'я, що є необхідною умовою збереження генофонду України.
Завдання:
- проаналізувати стан досліджуваної проблеми, узагальнити вітчизняний і світовий досвід з проблеми гендерної диференціації у процесі фізичного виховання дітей, підлітків і молоді;
- провести ретроспективний аналіз з проблеми дослідження історичних передумов розвитку знань про гендерний підхід у процесі фізичного виховання різних груп населення;
- визначити вікові особливості мотивів, інтересів, потреб та ціннісних орієнтацій у сфері фізичної культури і спорту школярів і студентів різної статі;
- дослідити взаємозв’язок між потребово-мотиваційною сферою та психологічною статтю(фемінність, маскулінність і андрогінність) дітей та молоді;
- визначити критерії сформованості індивідуальної фізичної культури юнаків і дівчат;
- розробити нормативи фізичної підготовленості і рухової активності дітей і підлітків різної статі.
Виконавці теми:
- доктори наук – 2, кандидати наук – 3; молоді вчені до 35 років – 1, з них кандидатів – 1, наукові працівники без ступеня – 0; інженерно-технічні кадри – 0, допоміжний персонал – 1; докторанти – ; аспіранти – 3; студенти – 6.
Прикладні теми
1. Назва теми: «Технічна підготовка кваліфікованих спортсменів на основі раціоналізації техніки виконання змагальних вправ»(Керівник: к.пед.н., проф. Гамалій Володимир Васильович, № державної реєстрації 0116U002571).
Мета: підвищення ефективності технічної підготовки кваліфікованих спортсменів у різних видах спорту шляхом моделювання раціональної рухової структури спортивних вправ.
Практичні завдання:
- Визначити кількісні характеристики та їх структурні особливості в техніці рухових дій спортсменів високої кваліфікації в різних видах спорту.
- Розробити індивідуальні моделі техніки спеціалізованих рухових дій кваліфікованих спортсменів у різних видах спорту, орієнтовані на досягнення максимального спортивного результату.
- Розробити програми та методичні рекомендації для вдосконалення технічної майстерності кваліфікованих спортсменів у різних видах спорту на основі моделювання раціональної рухової структури спортивних вправ.
Виконавці теми:
доктори наук – 1; кандидати наук – 4; наукові працівники без ступеня – 0.
2. Назва теми: «Технологія стимуляції фізичної працездатності та профілактики перенапруження серцево-судинної системи спортсменів за допомогою нетоксичних ергогенних засобів» (Керівник: д.б.н., с.н.с. Гуніна Лариса Михайлівна № державної реєстрації 0116U002572).
Мета: розробка технології корекції метаболізму та стану серцево-судинної системи за інтенсивних фізичних навантажень шляхом застосування нетоксичних ергогенних засобів.
Практичні завдання:
- Визначення основних лімітуючих фізичну працездатність біохімічних ланок гомеостазу.
- Визначення у квантово-фармакологічних дослідженнях найбільш поліфункціональних та нетоксичних фармакологічних субстанцій, у тому числі, на основі наночастинок міді, та їхньої мембранопротекторної, антиоксидантної, антитоксичної дії у модельних дослідженнях та експерименті на тваринах.
- Оцінка ергогенного та антитоксичного ефекту в реальних умовах тренувального процесу кваліфікованих спортсменів.
- Оцінка кардіопротекторного ефекту нових ергогенних нетоксичних засобів за допомогою функціональних (електрокардіографія) та візуальних (ехокардіографія) досліджень.
- Порівняльний аналіз патофізіологічних, біохімічних, нейрофізіологічних змін у спортсменів при застосуванні запропонованої технології.
Виконавці теми:
доктори наук – 1; кандидати наук – 3; наукові працівники без ступеня – 2.
3. Назва теми: «Сучасні системи розвитку спорту вищих досягнень і стратегія розвитку спорту і олімпійської підготовки спортсменів України на найближчу та віддалену перспективу» (Керівник теми: д.фіз. вих., проф. Павленко Юрій Олексійович, № державної реєстрації 0116U007019).
Мета: сформувати стратегію розвитку спорту і олімпійської підготовки спортсменів України на найближчу та віддалену перспективу відповідно до специфіки сучасних систем розвитку спорту вищих досягнень, національних традицій та місцевих умов.
Завдання:
- Виявити сучасний стан та ефективність олімпійської підготовки спортсменів різних країн.
- Вивчити та систематизувати фактори, які визначають ефективність олімпійської підготовки спортсменів.
- Обґрунтувати механізми інтеграції системи багаторічної підготовки спортсменів із факторами зовнішнього середовища.
- Сформувати актуальні напрями короткострокової та довгострокової стратегії розвитку спорту і олімпійської підготовки спортсменів України.
Виконавці теми:
доктори наук – 1; кандидати наук – 2; наукові працівники без ступеня – 3.
4. Назва теми: «Технологія індивідуалізації тренувального процесу на основі фізіологічних критеріїв» (Керівник: д-р біолог. наук, проф., Лисенко Олена Миколаївна; № державної реєстрації 0117U002388).
Мета: обґрунтувати фізіологічні критерії індивідуалізації процесу удосконалення спеціальної витривалості та на цій підставі розробити технологію індивідуалізації тренувального процесу.
Практичні завдання:
- Визначити сутність і діапазон індивідуальних особливостей спортсменів в процесі змагальної діяльності в дисциплінах спорту з переважним проявом витривалості.
- Обґрунтувати та розробити алгоритм оцінки індивідуальної схильності до різних проявів витривалості в спорті і індивідуальні типи реагування кардіореспіраторної системи на фізичні навантаження.
- Розробити нормативну основу для оцінки вираженості індивідуальності по проявам фізіологічної реактивності та спеціальної витривалості
- Визначити індивідуальні особливості розвитку стомлення у спортсменів, перенесення тренувальних навантажень, і на цій основі розробити рекомендації щодо індивідуальної корекції тренувального процесу.
- Розробити технологію індивідуалізації тренувального процесу з урахуванням фізіологічних особливостей спортсменів.
Виконавці теми:
доктори наук – 2 кандидати наук – 7; молоді вчені до 35 років – 2, з них кандидатів – 2, наукові працівники без ступеня – 2; інженерно-технічні кадри – 0 допоміжний персонал – 0, студенти – 1.
5. Назва теми: «Технологія прогнозування емоційного стресу в умовах напруженої діяльності» (Керівник: к.б.н., Федорчук Світлана Володимирівна; № державної реєстрації 0117U002385).
Мета: обґрунтувати і розробити технологію прогнозування емоційного стресу на різних етапах спортивної підготовки, критерії оцінки індивідуальних відмінностей щодо ступеню схильності до емоційного вигорання спортсменів, стрес-стійкості та стрес-уразливості в конкретних дисциплінах спорту.
Практичні завдання:
- Обґрунтувати підхід до розробки технології прогнозування емоційного стресу та визначення критеріїв оцінки психологічного портрету та функціонального стану спортсменів із застосуванням сучасних діагностичних технологій.
- Визначити критерії оцінки індивідуальних відмінностей щодо ступеню схильності до емоційного вигорання спортсменів, стрес-стійкості та стрес-уразливості в конкретних дисциплінах спорту на різних етапах спортивної підготовки.
- Розробити технологію прогнозування емоційного стресу, що включатиме організаційно-методичні складові, програму тестування з видів спорту, інформативні методики та шкали оцінки психоемоційного стану спортсменів, програмне забезпечення для оцінки регуляторних механізмів дезадаптації.
- Оцінити ефективність запропонованої технології та критеріїв оцінки ступеню емоційного стресу в умовах напруженої діяльності, психологічних характеристик та змін функціонального стану спортсменів при керуванні процесом спортивної підготовки на різних етапах.
- Розробити науково обґрунтовані рекомендації і пропозиції щодо корекції тренувального процесу та змагальної діяльності кваліфікованих спортсменів, що дозволить знизити рівень ризику емоційного стресу у спортсменів.
Виконавці теми:
доктори наук – 2 кандидати наук – 7; молоді вчені до 35 років – 2, з них кандидатів – 2, наукові працівники без ступеня – 2; інженерно-технічні кадри – 0 допоміжний персонал – 0, аспіранти – 2, студенти – 1.